Artukuły historyczne

Masao Taniguchi – zabójca Devastatorów Waldrona

Pearl Harbor, Rabaul, Darwin, Cejlon

Piloci Akagi Sento Hikotai, czyli dywizjonu myśliwskiego grupy pokładowej Akagi. Pośrodku drugiego rzędu dowódca dywizjonu komandor podporucznik Shigeru Itaya. Masao Taniguchi stoi trzeci od lewej w tylnym rzędzie.
[Źródło: Ikuhiko Hata, Yasuho Izawa, and Christopher Shores “Japanese Naval Air Force Units and their Aces 1932-1945]

Pearl Harbor

O świcie 7 grudnia (czasu hawajskiego) Masao Taniguchi wystartował na Zerze z numerem AI-158 do lotu w osłonie pierwszej fali bombowców zmierzających ku Pearl Harbor. Był jednym z dziewięciu pilotów Zer z Akagi, na czele których leciał komandor podporucznik Shigeru Itaya. Zera te osłaniały 26 Aichi D3A1 Kanbaku (“Val”) z Shōkaku, które miały zaatakować wyspę Ford i lotnisko w Hickam. Całkowicie zaskoczeni Amerykanie nie byli w stanie poderwać jeszcze żadnych samolotów. Widząc to wyprawa podzieliła się. Większość bombowców nurkujących skierowała się samotnie nad Ford, a dziewięć myśliwców i kilka Kanbaku wykręciło na południe ku Hickam, gdzie w locie koszącym zaatakowało samoloty zaparkowane na lotnisku. Hickam było miejscem stacjonowania 18 Bombardment Group, która 7 grudnia dysponowała 33 Douglasami B-18 Bolo i 12 Boeingami B-17D. Tego dnia na lotnisku stacjonował jednak jeszcze 58 Bombardment Squadron z 13 Douglasami A-20 Havoc, dwa Douglasy C-33 z 19 Transport Squadron i realizujący specjalną misję Convair B-24A Liberator.  W dodatku dokładnie w chwili, kiedy Japończycy zaatakowali, na Hickam lądowało też 12 przybyłych ze Stanów B-17 (8 B-17E i 4 B-17C) z 38 i 88 Reconnaissance Squadron. Piloci eskadry myśliwskiej grupy Akagi zgłosili zniszczenie 25 samolotów. Nie wiadomo ile z tych trafień przypadło Taniguchiemu. W sumie Amerykanie stracili w tym ataku 22 samoloty, więc zgłoszenia Japończyków nie były nadmiernie przesadzone, choć warto pamiętać, że oprócz Zer lotnisko Hickam atakowały równolegle Aichi “Val” z Shōkaku.

Masao Taniguchi startuje z pokładu Akagi w swoim Mitsubishi A6M2 o numerze AI-158 do ataku na Pearl Harbor. To ujęcie jest jednym z kadrów filmu propagandowego nagrywanego o świcie 7 grudnia 1941.
[Źródło: 闘う零戦 隊員たちの写真集 😉 czyli Tatakau Zero Sen – Taiintachi no Shashin-shu]

Przeciw Australii: Rabaul i Darwin

Po Pearl Harbor cała flota Kidō Butai powróciła do Japonii. 8 stycznia 1942 wypłynęła jednak znowu i skierowała się do japońskiej bazy na atolu Truk na centralnym Pacyfiku. Tam zatankowała i ruszyła wprost na południe w kierunku oddalonego o 1200 kilometrów Archipelagu Wysp Bismarcka. Jej celem były Rabaul na Nowej Brytanii i Kavieng na Nowej Irlandii. Japońskie lotniskowce miały tam wesprzeć z powietrza inwazje wojsk lądowych. 20 stycznia 1942 dziewięć Zer z Akagi wzięło udział w ataku łącznie 109 samolotów pokładowych na Rabaul, a nazajutrz 9 A6M2b z Akagi uczestniczyło w nalocie na Kavieng. 22 stycznia Zera z Akagi pojawiły się znowu nad Rabaul i nad Vunakanau. Podczas pierwszej z tych misji nad Rabaul doszło do walki z Australijczykami próbującymi przechwycić napastników na ośmiu szkolnych Wirrawayach. Sześć z nich zostało natychmiast zestrzelonych, ale Taniguchi nie zgłosił żadnego zwycięstwa. Prawdę mówiąc nie udało mi się ustalić, czy w ogóle wziął udział w tym locie.

19 lutego 1942 flota Kidō Butai zaatakowała port Darwin w północnej Australii. Nalot ten nazwany został “australijskim Pearl Harbor”, bo Japończycy odnieśli tam nieco mniejszy, ale dalej spektakularny sukces. Co prawda w Darwinie nie było żadnych pancerników, ale dziesięć alianckich jednostek pływających zostało zatopionych, a wiele innych uszkodzonych. Japończycy zniszczyli też w powietrzu i na ziemi dwadzieścia trzy samoloty nieprzyjaciela. I w tym dniu Taniguchi nie zaliczył jeszcze żadnego zwycięstwa.

Przeciw Wielkiej Brytanii: Cejlon

Na początku marca 1942 Akagi wziął udział w nalotach na bazę Tjilatjap, ale tam alianci w ogóle nie dysponowali lotnictwem. Starcie z samolotami nieprzyjaciela czekało pilotów Zer z Akagi w kwietniu 1942 roku, ale tym razem mieli się oni zmierzyć z brytyjskimi Hurricanami. 5 kwietnia 1942 flota Kidō Butai przypuściła atak na Cejlon. Wbrew obawom Churchilla Japończycy nie zamierzali rozwadniać swoich sił aż tak bardzo i nie planowali zajmować wyspy Cejlon. Ale chcieli zneutralizować zagrożenie wiszące nad nimi od zachodu i zniszczyć zasoby militarne Wielkiej Brytanii na tej wyspie położonej na południe od Indii. W tym celu o świcie nad Colombo – stolicą Cejlonu – pojawiło się ponad 100 samolotów Kidō Butai. Ku rozczarowaniu Japończyków brytyjska flota nie cumowała tego dnia w Colombo. Samoloty z czerwonymi słońcami zaatakowały wszystko, co pozostało w porcie i instalacje naziemne. Zatopiono uzbrojony liniowiec pasażerski HMS Hector, stary niszczyciel HMS Tenedos oraz norweski tankowiec Soli. Na ziemi zginęło 85 cywilów, a 77 dalszych odniosło rany.

Do przechwycenia japońskiej formacji wystartowało 20 Hurricanów z dywizjonów 30 i 258, oraz Fulmary z dywizjonów 803 i 806. Mało doświadczeni piloci brytyjscy zostali praktycznie eksterminowani. Oba dywizjony RAF straciły po osiem Hurricanów, a dywizjony FAA łacznie cztery Fulmary. Oprócz myśliwców Brytyjczycy stracili sześć Swordfishów z 788 dywizjonu, które akurat miały pecha przylecieć do Colombo w chwili ataku i dwie Cataliny napotkane po drodze. Jedno ze zestrzeleń zgłosił Masao Taniguchi. Było to jego pierwsze zwycięstwo powietrzne. Łączne straty japońskie odniesione z wszystkich przyczyn wyniosły pięć samolotów. Po powrocie na lotniskowce Japończycy dostali z samolotu rozpoznawczego wiadomość o wykryciu na pełnym morzu krążowników HMS Dorsetshire i HMS Cornwall. Bombowce Aichi D3A1 z lotniskowców Kidō Butai wystartowały po południu ponownie i szybko zatopiły oba okręty. 9 stycznia samoloty Kidō Butai zaskoczyły i zatopiły HMS Hermes – pierwszy okręt na świecie zbudowany intencjonalnie jako lotniskowiec, a po nim cztery kolejne okręty z konwoju. Po opuszczeniu Oceanu Indyjskiego japońska flota operowała w okolicy Filipin, ale na wieść o zaskakującym rajdzie B-25 pułkownika Doolittle’a ściągnięto ją na wody wokół Japonii, gdzie patrolowała przez kolejny miesiąc.

HMS Hermes tonie. 9 stycznia 1942.
[Źródło: thuppahis.com]
Udostępnij: